Hyundai Motor Company ujawnił opływowy i ponadczasowy design długo wyczekiwanego modelu IONIQ 6, drugiego w gamie marki IONIQ przeznaczonej wyłącznie dla pojazdów elektrycznych. IONIQ 6, który Hyundai opisuje jako zelektryfikowany Streamliner*, ma aerodynamiczny kształt i w innowacyjny sposób wykorzystuje zrównoważone materiały, aby odzwierciedlić wartości cenione przez dzisiejszych klientów pojazdów elektrycznych.
IONIQ 6 zapewnia zasięg elektryczny szacowany na 614 km na jednym ładowaniu, zgodnie ze standardem Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP), a także ultraszybkie ładowanie 400 V/800 V, dzięki zastosowaniu Electric-Global Modular Platform (E-GMP), dedykowanej platformy dla pojazdów elektrycznych Hyundai Motor Group. Przy zużyciu energii, według WLTP wynoszącym 13,9 kWh/100 kilometrów, IONIQ 6 będzie jednym z najbardziej energooszczędnych pojazdów elektrycznych (EV) na rynku.
E-GMP zapewnia optymalne parametry instalacji elektrycznej o napięciu 800 V, co zapewnia ultraszybkie ładowanie pozwalające zwiększyć zasięg o 351 kilometrów w zaledwie 15 minut lub naładować samochód od 10 do 80% w około 18 minut; platforma E-GMP obsługuje też ładowanie o napięciu 400 V, bez potrzeby stosowania dodatkowych komponentów lub adapterów.
Elektryczny Streamliner wykorzystuje zalety platformy E-GMP, która umożliwiła zastosowanie wynoszącego 2950 mm, długiego rozstawu osi, pomiędzy 20-calowymi lub 18-calowymi kołami. Dzięki imponującej długości całkowitej 4855 mm, IONIQ 6 o szerokości 1880 mm i wysokości 1495 mm wyróżnia się eleganckim i stylowym wyglądem spośród morza bardzo podobnie wyglądających pojazdów elektrycznych.
Skoncentrowany na człowieku projekt IONIQ 6 jest zarówno etyczny, jak i wyjątkowy
Podobnie jak wcześniej nagradzany IONIQ 5, IONIQ 6 realizuje strategię projektowania Hyundai Look, która nadaje każdemu modelowi niepowtarzalny wygląd, jak figurom szachowych. Obierając kierunek zorientowany na klienta, Hyundai projektuje z myślą o zróżnicowanym stylu życia, a nie uniwersalnym podejściu.
Streamliner o eleganckiej, ale funkcjonalnej estetyce
IONIQ 6 ma bardzo niski współczynnik oporu powietrza wynoszący zaledwie 0,211, wspomagany przez niski przód, aktywne przednie wloty powietrza, zmniejszony odstęp między kołami i smukłe cyfrowe lusterka boczne. Dodatkowym wsparciem godnej pozazdroszczenia aerodynamicznej zdolności modelu IONIQ 6 jest jego eliptyczny spojler inspirowany skrzydłem z wingletem, delikatną strukturą ogona łodzi i światłami oddzielającymi po obu stronach tylnego zderzaka. Nawet pod pojazdem dążenie do uzyskania lepszej aerodynamiki jest widoczne w pełnej osłonie podwozia, zoptymalizowanych owiewkach i zmniejszonej szczelinie nadkoli.
Zastosowane w tylnym skrzydle trzecie światło stop składające się z Parametrycznych Pikseli zapewnia przyciągające wzrok oświetlenie po naciśnięciu hamulców. Aby jeszcze bardziej podkreślić wyjątkowość modelu IONIQ 6, z przodu i z tyłu pojazdu znajduje się nowo zaprojektowany znaczek Hyundai „H”.
Wnętrze inspirowane kokonem zapewnia przemyślaną przestrzeń osobistą na kołach
Wnętrze w kształcie kokonu, modelu IONIQ 6 służy zarówno jako wygodna przestrzeń osobista, pełna praktycznych funkcji i zrównoważonych materiałów, aby ułatwić świadomą, przyjazną dla środowiska mobilność.
Przykładem architektury wnętrza zorientowanej na użytkownika jest ergonomicznie zaprojektowana jednostka sterująca, która jest umieszczona centralnie w celu zmniejszenia rozpraszania uwagi i zachęcenia do bezpiecznej, intuicyjnej jazdy. Modułowa deska rozdzielcza z ekranem dotykowym łączy 12-calowy w pełni dotykowy wyświetlacz systemu multimedialnego i 12-calowy cyfrowy zestaw wskaźników. Konsola środkowa typu mostek zapewnia wygodne i obszerne miejsce do przechowywania w samochodzie.
Usunięcie przycisków z przednich drzwi poprawiło uczucie przestronności i zapewniło więcej miejsca do przechowywania. Przezroczyste akcenty na ozdobie deski rozdzielczej, kieszeni drzwi i dolnej części konsoli dodatkowo podkreślają poczucie przestronności i wyjątkowości.
Ekologiczne materiały zastosowane w celu zapewnienia zrównoważonego rozwoju
Zgodnie z motywem „Etycznej Wyjątkowości” IONIQ 6 oraz zainspirowani przez dzisiejszych świadomych ekologicznie konsumentów, projektanci zastosowali na zewnątrz trwałe materiały, w tym przetworzoną farbę pigmentową ze zużytych opon na okładzinach, oraz farbę pigmentową z węgla bambusowego na karoserii.
Wnętrze IONIQ 6 jest również wykończone zrównoważonymi materiałami i kolorami. W zależności od poziomu wyposażenia obejmują one skórę z ekologicznego procesu (fotele), materiał PET z recyklingu (fotele), skórę bio TPO (deska rozdzielcza), tkaninę bio PET (podsufitka), biofarby pochodzące z olejów roślinnych (drzwi) i dywaniki z poddanych recyklingowi sieci rybackich wyłowionych z mórz.
Spersonalizowane wrażenia z jazdy IONIQ 6 są dodatkowo wzmacniane przez system EV Performance Tune-up, który pozwala kierowcy swobodnie regulować siłę wspomagania kierownicy, moc silnika, czułość pedału przyspieszenia i tryb układu napędowego. Kierowcy mogą tworzyć różne kombinacje za pomocą zaledwie kilku kliknięć, aby spełnić swoje indywidualne potrzeby.
Dostarczanie dużej mocy i energii na zapas
IONIQ 6 jest dostępny z szeroką gamą napędów i akumulatorów dostosowanych do potrzeb każdego klienta. Zapewniający większy zasięg akumulator 77,4 kWh można połączyć z dwoma układami silników elektrycznych, z napędem na tylne koła (RWD) lub na wszystkie koła (AWD). Topowa konfiguracja z dwoma silnikami napędzającymi obie osie (AWD), zapewnia łączną moc 325 KM i 605 Nm momentu obrotowego. Ten wariant może przyspieszyć od 0 km/h do 100 km/h w 5,1 sekundy.
IONIQ 6 może pochwalić się imponującym zużyciem energii. Według danych WLTP szacowane zużycie energii przez standardowy akumulator 53 kWh z 18-calowymi oponami i napędem na tył (RWD) wynosi mniej niż 14 kWh/100 km. To sprawia, że IONIQ 6 jest jednym z najbardziej energooszczędnych pojazdów na rynku.
Architektura E-GMP, z której korzysta IONIQ 6 może obsługiwać zarówno infrastrukturę ładowania 400 V, jak i 800 V bez konieczności stosowania dodatkowych komponentów lub adapterów. Dzięki ładowarce o mocy 350 kW IONIQ 6 można naładować od 10 do 80 procent w zaledwie 18 minut.
Zaawansowane technologie i przemyślane funkcje
Modułowa deska rozdzielcza modelu IONIQ 6 składa się z 12-calowego, dotykowego ekranu systemu informacyjno-rozrywkowego i cyfrowego zestawu wskaźników o przekątnej 12 cali. Wykorzystują one zaawansowane technologie dla zwiększenia cyfrowych doświadczeń użytkownika, który może dostosować je do swoich potrzeb.
System informacyjno-rozrywkowy IONIQ 6 w czasie rzeczywistym wyświetla promień zasięgu pojazdu w oparciu o aktualny poziom naładowania. Usługi Connected Car pomagają również w wyszukiwaniu i planowaniu najlepszej trasy, z uwzględnieniem stacji ładowania.
Zaawansowane systemy wspomagania kierowcy zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa
IONIQ 6 jest wyposażony w kolejny poziom zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy Hyundai SmartSense, zapewniających bezpieczeństwo i wygodę w trakcie podróży.
Highway Driving Assist 2 (HDA 2) pomaga utrzymywać zadaną prędkość i odległość od poprzedzającego pojazdu podczas jazdy po autostradzie oraz pomaga utrzymać pojazd centralnie na pasie ruchu podczas jazdy, nawet na zakręcie. W przypadku, gdy pojazd z boku jedzie bardzo blisko, pomaga dostosować tor pojazdu, aby uniknąć niebezpieczeństwa. W przypadku jazdy powyżej pewnej prędkości i trzymając kierownicę, poprzez włączenie kierunkowskazu aktywuje automatyczną zmianę pasa ruchu we wskazanym kierunku.
Inteligentny tempomat (SCC) pomaga utrzymać odległość od poprzedzającego pojazdu i jechać z prędkością wybraną przez kierowcę, odzwierciedlając wyuczony styl jazdy kierowcy. Gdy SCC jest nieaktywny, funkcja uczy się stylu jazdy kierowcy. Po aktywacji SCC funkcja zatrzymuje naukę i jedzie automatycznie, naśladując wyuczony styl jazdy.
Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) pomaga uniknąć kolizji czołowych podczas jazdy. Jeśli poprzedzający pojazd nagle zwolni lub zostanie wykryte ryzyko kolizji czołowej, z uwagi na stojący pojazd lub pieszego, generuje ostrzeżenie. Po ostrzeżeniu, jeśli ryzyko kolizji utrzymuje się, może pomóc w hamowaniu awaryjnym. Podczas jazdy, jeśli istnieje ryzyko kolizji z rowerzystą jadącym z przodu lub z nadjeżdżającym pojazdem podczas skręcania na skrzyżowaniu, system może pomóc w hamowaniu awaryjnym.
Wybrane wersje wyposażono w ulepszone funkcje Junction Crossing, Lane-Changing Oncoming oraz Lane-Changing Side wraz Evasive Steering Assist. Podczas przejeżdżania przez skrzyżowanie, jeśli istnieje ryzyko kolizji z nadjeżdżającymi pojazdami z lewej lub prawej strony, automatycznie wspomaga hamowanie awaryjne (Junction Crossing). Podczas zmiany pasa podczas jazdy, jeśli istnieje ryzyko kolizji z pojazdem nadjeżdżającym z przeciwka na przeciwległym pasie (Lane-Changing Oncoming) lub poprzedzającym pojazdem na sąsiednim pasie (Lane-Changing Side), kierowcę wspiera asystent kierowania omijającego (Evasive Steering Assist). Podczas jazdy, jeśli istnieje ryzyko kolizji z pieszym na drodze pojazdu, automatycznie wspomaga omijanie.
IONIQ 6 ma kilka funkcji związanych z uwagą kierowcy. Driver Attention Warning (DAW) analizuje uwagę kierowcy podczas jazdy i ostrzega w razie potrzeby. Ostrzega w przypadku wykrycia oznak nieuwagi kierowcy i w razie potrzeby zaleca odpoczynek. Podczas postoju kierowca jest ostrzegany o odjeździe poprzedzającego pojazdu.
Kilka funkcji działa jednocześnie, pomagając uniknąć kolizji w różnych sytuacjach drogowych. Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA) pomaga uniknąć kolizji z tyłu pojazdu podczas zmiany pasa. Podczas uruchamiania kierunkowskazów w celu zmiany pasa ruchu, jeśli istnieje ryzyko kolizji z pojazdem znajdującym się z tyłu, może wydać ostrzeżenie. Jeśli wyjeżdżasz z równoległego miejsca parkowania i istnieje ryzyko kolizji z pojazdem znajdującym się z tyłu, może pomóc awaryjnie zahamować.
Inna funkcja, Blind-Spot View Monitor (BVM), po włączeniu kierunkowskazu wyświetla na ekranie zestawu wskaźników widok martwego pola w celu bezpiecznej zmiany pasa ruchu.
IONIQ 6 zapewnia również bezpieczeństwo pasażerom na tylnych fotelach dzięki systemowi Safe Exit Warning (SEW), który ostrzega, gdy inny pojazd zbliża się od tyłu podczas wysiadania. Gdy pasażer otworzy drzwi, aby wysiąść z zaparkowanego pojazdu, a system wykryje pojazd zbliżający się od tyłu, wyda wtedy ostrzeżenie.
Różnorodne funkcje ułatwiające parkowanie sprawiają, że parkowanie w różnych okolicznościach jest łatwiejsze niż dotychczas. Remote Smart Parking Assist 2 (RSPA 2) pomaga zająć lub opuścić miejsce parkingowe z zewnątrz pojazdu poprzez polecenia zdalne. Ta funkcja działa w przypadku parkowania równoległego, prostopadłego, a nawet ukośnego.
Surround View Monitor (SVM) wyświetla widok wokół pojazdu, zapewniając bezpieczne parkowanie. Forward/Side/Reverse Parking Collision-Avoidance Assist (PCA) pomaga uniknąć kolizji z pieszymi i obiektami wokół pojazdu podczas parkowania. Jeśli istnieje ryzyko kolizji z pieszymi lub przedmiotami podczas parkowania, wydaje ostrzeżenie. Po ostrzeżeniu, jeśli ryzyko kolizji wzrasta, automatycznie wspomaga hamowanie awaryjne.
Podobnie Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA) pomaga uniknąć kolizji z pojazdami nadjeżdżającymi z lewej lub prawej strony pojazdu podczas wyjeżdżania jak i cofania. Jeśli istnieje ryzyko kolizji z nadjeżdżającym pojazdem z lewej lub prawej strony, system wyświetla ostrzeżenie. Po ostrzeżeniu, jeśli ryzyko kolizji wzrasta, automatycznie wspomaga hamowanie awaryjne.
Aktualizacja oprogramowania OTA
IONIQ 6 to pierwszy model marki Hyundai, który oferuje funkcję bezprzewodowej aktualizacji oprogramowania (OTA) dla różnych kontrolerów. Ta technologia umożliwia kierowcom aktualizacje sterowników pojazdu odpowiedzialnych za prace urządzeń elektrycznych, autonomicznej jazdy, akumulatora i innych, aby zapewnić bezpieczniejszą i wygodniejszą jazdę. Kierowcy mogą również aktualizować mapy i oprogramowanie multimedialne za pomocą funkcji OTA.
IONIQ 6 wersje kolorystyczne
IONIQ 6 jest dostępny w 12 kolorach nadwozia, w tym Gravity Gold Matte, Abyss Black Pearl, Serenity White Pearl, Curated Silver Metallic, Nocturne Gray Metallic, Nocturne Gray Matte, Transmission Blue Pearl, Biophilic Blue Pearl, Ultimate Red Metallic, Digital Green Pearl, Digital Green Matte oraz Byte Blue.
Do wykończenia wnętrza możliwe są cztery warianty kolorystyczne: ciemnoszary z jasnoszarym, ciemny oliwkowy z jasnoszarym, czarny z jasnobrązowym i czarny.
Dostępne napędy
Klienci w Polsce mogą wybrać model IONIQ 6 z jednym z dwóch rodzajów napędów elektrycznych - na wszystkie koła (4WD) lub na dwa koła (2WD), w obu przypadkach w połączeniu z akumulatorem o pojemności 77 kWh. Napęd na wszystkie koła (4WD) zapewnia łączną moc wyjściową 325 KM i moment obrotowy 605 Nm. Ta wersja może przyspieszyć od 0 km/h do 100 km/h w 5,1 sekundy, a zasięg na jednym ładowaniu wynosi do 583 km w cyklu WLTP. Dla wersji (2WD) zasięg IONIQ-a 6 na jednym ładowaniu wynosi do 614 km w cyklu WLTP. Oba warianty osiągają prędkość maksymalną 185 km/h.
Hyundai IONIQ 6 dostępny jest w Polsce w jednej, topowej wersji wyposażenia UNIQ, a ceny w zależności od napędu kształtują się jak poniżej.
- UNIQ 77kWh 2WD 229 KM – od 284 900 zł
- UNIQ 77kWh 4WD 325 KM – od 304 900 zł
*Streamliner to pojazd, w którym zastosowano opływowy kształt zapewniający zmniejszenie oporu powietrza. Termin ten stosuje się do szybkich składów kolejowych z lat 30. i 50. XX wieku oraz do ich następców - pociągów typu "bullet". W ramach nurtu Streamline Moderne powstały takie samochody jak: Chrysler Airflow, Tatra 603, Pontiac Streamliner. Termin ten stosowano w odniesieniu do samochodów osobowych i ciężarowych, które odznaczały się opływowością oraz lekkością
**Dotyczy wersji z cyfrowymi lusterkami bocznymi i 18-calowymi felgami aluminiowymi
Nota redakcyjna: dostępność elementów designu opisanych w tej wersji może się różnić w zależności od wersji i regionu.